Mina Uzanicheva's Blog

Just another WordPress.com site

Звездата от „Откраднат живот“ Неда Спасова: МЪЖ, КОГОТО ОБИЧАХ, МЕ ЗАВЛЕЧЕ С ПАРИ юни 6, 2019

krasena_angelova

Неда Спасова като сестра Кая Райкова от сериала „Откраднат живот“. Снимка: Красена Ангелова

Уважаеми читателю,

Неда Спасова е една от най-впечатляващите млади жени, с които работата ме е срещала. Бях приятно изненадата от нейната точност, коректност, деликатност, интелект и откровеност, съчетани с природна красота, каквато рядко се среща. Когато се запознах с историята ѝ, се впечатлих и от силата на нейния характер, благодарение на която е успяла да премине през ситуации, пред които много други биха се предали. Мисля, че тя е родена, за да бъде звезда. Надявам се, че все повече млади момичета ще подражават на жени като нея, вместо да фалшивите светила, с които светските хроники ни заливат ежедневно!

 

Една от най-красивите актриси в България е минала почти през ада, докато се превърне в успешната млада дама, която публиката познава. Неда Спасова стана любимка на зрителите на „Откраднат живот“ с ролята на сестра Кая Райкова. На малкия екран тя изживява страстна, но забранена любов с героя на Владо Карамазов, сблъсквайки се с огромни трудности и в личен, и в професионален план. Оказва се, че и реалният живот на актрисата е бил пълен с препятствия, които тя с много труд и усилия на волята е успяла да преодолее. Именно те са я превърнали в силна, уверена и обичаща себе си жена, която не е склонна към компромиси дори в името на силни чувства. За най-големите трудности в живота си Неда разказва откровено само пред „Уикенд“.  

 

Малко преди звездата ѝ да изгрее от малкия екран, Неда Спасова била на ръба да се откаже от актьорската професия. Години наред младата жена трудно свързвала двата края. Родена във Враца, 27-годишната актриса признава, че не подценява работата там, но винаги е искала да се развива в големия град. „Враца е много красиво място – Балканът, скалите, архитектурата… Но ми се щеше да се развивам в София, затова не кандидатствах за Врачанския театър и цели 4 години бях на свободна практика – с други думи – безработна. Издържах се само с независими проекти. Много пъти съм се обезсърчавала, защото постоянно търсех ангажименти, проекти, ателиета, ходех на кастинги, молех се някой да ме забележи и да ми даде възможност. Слава Богу, моите преподаватели от НАТФИЗ Маргарита Младенова и Иван Добчев не ме изоставиха. Имах по едно представление и на двамата в Народния театър – „Процесът против богомилите” и „Гео”. След това – ангажименти в „Сфумато”. Получила съм огромна подкрепа от тях, не съм спирала да играя, макар и по малко, занимавах се и с деца и преподаване – основният ми начин да се издържам. А още по-рано съм работила и като сервитьорка, и като хостеса… какво ли не. Няма срамна работа, но ме болеше, че не практикувам това, за което съм учила“, спомня си Неда.

Сега, когато пътят пред нея изглежда отворен, тя си дава сметка колко много ѝ е дал онзи труден период. „Без него нямаше да оценя нещата, които са ми се случили, и да съм благодарна за тях. На много хора им се дава отгоре. Те не оценяват възможностите, които имат и често ги пропиляват безразсъдно. Аз не се самосъжалявам, не ходя като жертва от миналото, а си казвам: „Браво, че стисна зъби!”. Защото можех да хвърля всичко и да се откажа.“

frankenshtain_gergana_damianova

Във „Франкенщайн“, реж. Стайко Мурджев, театър „София“. Снимка: Гергана Дамянова

Точно преди големия си успех младата жена сериозно мислела да обърне гръб на сцената. Това станало в началото на 2018-а, малко преди да навърши 26 години. „Една вечер за пореден път се бях разстроила, питах се толкова ли съм зле, толкова ли съм неспособна, че никъде не ме искат. Мислех да си намеря работа в офис – каквото и да е, защото няма кой да ме издържа. Казах си: „Край! Приключвам всичко!“ Беше през януари, а през февруари ме взеха в театър „София”, разказва Неда. Същия месец е номинирана за награда „Икар”, а през април – и за „Аскеер”. Малко по-късно влиза в „Откраднат живот”. „Тази успешна за мен година започна с жестока тъга, а работата в театъра беше най-големият ми подарък!“, усмихва се актрисата.

Наскоро именно в театър „София“ бе премиерата на спектакъла „Съгласие“ от английската авторка Нина Рейн. В него под режисурата на Недялко Делчев Неда изпълнява ролята на успешна адвокатка, майка на две деца, която открива, че съпругът ѝ изневерява. Дали и в живота на актрисата е имало изневери? „Изневерявали са ми! Знам за два пъти, а може да е имало и още. Първата ми дълга връзка с мъж продължи почти три години. Много търпях! Беше в периода, в който бях без работа като актриса. Тази връзка повлия на моята промяна като човек. Разбира се, че не одобрявам изневярата, но понякога човек просто иска да си докаже, че още е харесван. Но има и изневери от необичане, от чувстване на липса на обич. Те са по-сериозни и проблемът не е само в този, който изневерява, а и в другия. Съпругът на моята героиня го прави, за да си начеше егото. Той е обичан, тя е добра жена, грижи се за семейството, работи…“

В спектакъла изневярата помага връзката на двамата съпрузи да се заздрави. Дали е станало така и със самата Неда? Дали е простила? „Казваш си: „Прощавам!“, но дълбоко в себе си не си простил“, признава тя. И продължава: „Знаех, че не съм простила тази изневяра, защото много време ме боля. Единият от героите в „Съгласие” казва, че да не искаш да простиш означава, че не можеш да забравиш. Е, и аз не можех да забравя. Аз съм от хората с жестоко достойнство, леко старомодно, дори смешно за някои. Не можах да преодолея не егото, а достойнството си, че някоя друга е била по-желана от мен. Не можах да простя! Опитах, но не успях. Това за мен е минало, не се притеснявам от него, то е част от нещата, които са ме формирали като човек. Благодарна съм на миналото си, дори и на този човек, който толкова много ме нарани, защото без него нямаше да съм това, което съм сега. След него съм по-твърд човек, повече обичам себе си.“

saglasie_ivan_donchev (4)

В „Съгласие“, реж. Недялко Делчев, театър „София“. Снимка: Иван Дончев

Емоционалната рана обаче не била единствената, която въпросният мъж нанесъл на бъдещата звезда. „Той ме завлече и с пари. Имаше бизнес, за който ме накара да изтегля кредит. Банката ми отпусна сериозна сума, която той известно време изплащаше. После бизнесът му се провали и се наложи аз да връщам парите. За месечната вноска отиваше всичко, което успявах да спечеля. А трябваше да плащам и наем, и сметки. Беше много тежък период, един от тези, в които си казвах, че трябва да намеря работа с нормални доходи, вместо да продължавам със сцената. Оправиха се нещата все пак, успях да изплатя кредита. Срещала съм този мъж и след като се разделихме. Не съм му простила, не съм забравила, но продължих напред. И съм станала ужасно предпазлива. Защото видях как един човек уж ти е близък, обичате се, живеете спокойно, а изведнъж се оказва, че не си го познавал“, откровано споделя акрисата.

Заради същия човек тя започва да пуши. Бил страстен пушач, което я дразнело. Наивно го заплашила, че също ще пропуши, за да го накара да спре. Надявала се, че заради нея той ще се откаже, но не станало така. Съветът ѝ към всички жени, готови на жертви заради мъжете, които обичат, е да бъдат предпазливи и умни. „Разумът е преди чувствата“, убедена е младата жена.

Може би това е една от причините да не и изживявала забранена любов като героинята си Кая в „Откраднат живот“. „Когато виждам, че нещо не отговаря на елементарни морални правила, обръщам гръб. Ще се къса сърцето ми известно време, ще го боли и ще му мине. Не прекрачвам границите, защото мисля за последствията. Не съм си позволявала забранени неща“, категорична е Неда.

Тя е дете на разведени родители и се надява, че грешките, които те са допуснали, са ѝ послужили като урок. „Никой не може да даде гаранция, че когато създава семейство, ще обича цял живот. Но ако има раздяла, ми се ще да е по-безболезнена за детето. Най-вероятно заради взаимоотношенията на родителите си съм човек на разума. Не че това е добре – всеки иска понякога емоцията да го грабне, но при мен има свръхконтрол. Спонтанните емоции могат да доведат до пълна катастрофа“, убедена е актрисата.

Сериалът, в който участва, странно се преплита с театъра, където играе. На сцената взима някои от ролите на колежката си Дария Симеонова – пиарката Наталия в „Откраднат живот“, която в момента е в отпуск по майчинство. Неда ѝ се възхищава за таланта и упоритостта още когато е студентка в НАТФИЗ. Сега я замества в два хитови спектакъла: „Тирамису“ и „Франкенщайн“. С друга звезда от сериала пък играе в „Съгласие“. Това е харизматичната Ирина Митева (Ина Фотева), която тази година бе номинирана за „Икар“. „В „Съгласие“ се събрахме страхотен екип. Колегите от другите театри усещат кога е имало сплотеност в работата и ни завидяха, защото не се случва често. Ние си помагахме, всички работехме като за главни роли“, смята Неда. Категорична е, че никога не би се занимавала само с телевизия или кино, тъй като сцената я държи в кондиция. Но се радва, че популярността ѝ в „Откраднат живот“ води публика и на спектаклите, в които участва. „Мислех, че никой няма да дойде на театър заради мен – все пак не съм Владо Карамазов. Но хората идват и след това ме поздравят за това, което са гледали“, споделя младата актриса.

Макар с охота да разказва за миналото си, от което е извлякла ценни житейски уроци, не споделя нищо за личния си живот в момента. Пази го само за себе си. А как вижда бъдещето си след 10 години? „Много се надявам да съм по-спокойна. Може пък и да съм майка!“

 

Публикувано във в. „Уикенд“, брой 15, април 2019 г.

 

Вашият коментар